Ek,do,teen, - Reisverslag uit Lālsot, India van Jacob en Colina Kamperman Michels - WaarBenJij.nu Ek,do,teen, - Reisverslag uit Lālsot, India van Jacob en Colina Kamperman Michels - WaarBenJij.nu

Ek,do,teen,

Door: coljacindia

Blijf op de hoogte en volg Jacob en Colina

05 Januari 2011 | India, Lālsot

Als het agregaat het blijft doen hebben we een nieuw verslag voor jullie. Leuk om te lezen dat het met jullie goed gaat. Het plaatsen van foto's is op dit moment niet mogelijk. Hopenlijk over 2 weken wanneer we in Jaipur zijn. We weten al vrij veel in het Hindi maar, ik hou van jou, nog niet. Vragen we na, Marga.

We zijn er al achter dat het echt werken is voor ons. We worden de hele dag wel bezig gehouden. Colina gaat rond 10 uur met de bus naar de kinderopvang, waar meestal zo'n 10 kinderen aanwezig zijn, we beginnen dan met een good morning song en daarna gaan we het abc herhalen en de cijfers 1 tot 10. Bij de kinderopvang gaat het erom dat ze alvast klaar gestoomd worden voor de gewone school. Dat houdt ook in dat ze discipline bijgebracht moet worden. De ouders worden ,als dat nodig is in de middag bezocht als hun kinderen er niet netjes uitzien en dan krijgen ze van ons informatie over hoe om te gaan met hygiene of hoe ze betere voeding voor hun kinderen kunnen klaar maken. Ze koken hier bijvoorbeeld de groente heel erg lang dus de vitamines zijn er al weer uit. Na de les die ongeveer een half uur duurt mogen ze een spelletje spelen of we gaan kleuren zodat ze leren hoe ze een potlood moeten vast houden. Daarna hebben ze even een korte pauze voor een fruit hapje. Daarna gaan we een good bye song zingen en staat de bus weer voor ons klaar. De kinderen hebben geen luiers aan en het kan dus voorkomen dat ze zomaar een natte broek hebben, ik heb het nog niet meegemaakt. Er werkt hier een vrouw die alles bij houdt en tussen de middag een goede maaltijd voor de kinderen klaar maakt voordat ze weer naar huis gaan. Alles wordt goed bijgehouden, wie er steeds komt en als er een kindje niet is wordt hij of zij nog even snel ogehaald en die komt dan bijvoorbeeld in zijn blote kont omdat hij er toch bij wil zijn. De laatste twee dagen zijn er ook oudere kinderen bij wat soms niet echt leuk is, de kleintjes komen dan in de verdrukking en zijn soms bang. Het is hier zo koud dat de scholen voor de ouderen in de ochtend dicht zijn. Het is wel erg armoedig hier. Met de kleintjes zitten we buiten in de zon op een plastic zeil zodat het niet te koud is. Vanmiddag zijn we even naar Lalsot geweest om twee dikke katoenen kleden te kopen zodat ze ook binnen kunnen zitten op een iets warmer materiaal (van het gedoneerde geld natuurlijk dus namens mijn kleintjes, Dhanjawad).

In ons blog staat dat het 27 graden is in Lalsot. Geloof dat niet. Het is hier overdag hooguit 10 graden en s'nachts liggen we te rillen onder 4 dekens. Mijn, Jacob, werkdag begint om 09.30 met het voorbereiden van de les. Heb nog maar 1 les gegeven omdat de rest van de week de scholen in de ochtend dicht zijn. Wanneer we in ons busje aan komen rijden rennen de kinderen uit hun hutjes om naar school te gaan.Ik doe de 2e klas samen met een andere vrijwilliger. Het is nogal improviseren en inschatten wat het niveau is. We zijn dus maar begonnen met het alfabet. Tot en met de L wisten ze het. Wij hebben er 4 letters aan toegevoegd. MNOP. Gecombineerd met korte woordjes. Tevens nog wat rekenssommetjes gemaakt maar dit bleek al snel te moeilijk. De Indiase leraren zijn erg betrokken bij ons werk. Zij doen de klassen 3 tot en met 8. Na school drinken we nog een bakje thee met ze. De school waar ik werk ziet er voor Indiase begrippen best goed. Ruime lokalen, alleen erg koud.
In de middag ga ik naar de snake charmers village, hier vlakbij. We nemen dan een schoolbord, een kleed om op te zitten en wat schrijfmateriaal mee. Hier hetzelfde beeld. De kinderen rennen ons tegemoed. Sommigen komen zo van het land af met de bossen takken nog op de rug. Het groepje bestaat uit ongeveer 10 kinderen. Varierend in leeftijd van 2 tot 12. Om ons heen komen vaak een aantal moeders en oma's zitten en af en toe een vader die het ook wel interessant vind. Het is hier echt basic. Alfabet oefenen en nummers. Wij proberen er wat spelelementen in te brengen zodat het wat levendiger wordt. Probleem bij deze kinderen is toch wel hun concentratie vermogen. Ze zijn snel afgeleid. Waar ik ook aan moet wennen is dat oma regelmatig een tik uitdeeld aan kinderen die niet op letten. Het laatste half uur doen we wat educatieve spelletjes. Het is echt leuk om te doen. Omdat de scholen dicht zijn organiseren we voor vrijdag een spelletjesdag. Nou, ja, een aantal uren als het wat warmer is. Vanochtend hebben we de voorbereiding gedaan. Met jullie goed vinden heb ik nog wat spelmateriaal op de markt gekocht van jullie geld.

Muses, wij vinden het prima wanneer jullie delen van onze verslagen of foto's gebruiken. Het is geweldig om hier te werken, het is echt een aanrader voor anderen.

Manfred, wat mij betreft hoef je de standen niet door te geven. Wij weten toch wel dat ze winnen!
Dikke knuffels

• 05 Januari 2011 - 16:04

Manfred+Jacqueline:

Hoi,

Ik ben blij te horen dat jullie er nou ook eens achter komen wat het woordje WERKEN betekend.
    Ook leuk om te lezen is dat wat jullie kopen van de donaties die iedereen heeft gestort.
    Verder is het misschien voor Jacob leuk om in een van die spelelementen het spelletje raden wat het woord is of betekend te doen. (bijvoorbeeld) de letters NEC(die ze al weten te benoemen begrijp ik).

Tot het volgend verslag,

Groetjes,
    Manfred, Jacqueline, Daphne en Tessa

• 05 Januari 2011 - 16:19

MA& PA:

dag Jacob & Colina,
    Even een kort berichtje van ons hier is alles goed , wij vinden het erg fijn jullie wel en wee mee te maken, wij voelen ons er dan ook erg bij betrokken bij wat jullie doen, ik hoop ook als het soms erg
    moeilijk is jullie de kracht vinden om door te gaan . heel veel sterkte van ons
    en de hartelijke groeten van MA en PA. doei,,,,,,,

• 05 Januari 2011 - 16:37

Helma:

Dit was weer genieten het verslag.
    dk

• 05 Januari 2011 - 19:44

Tineke:

Hey Toppers, wat geweldig wat jullie daar doen zeg, echt geweldig.
    Als ik je vorige verslag lees, de muizen en ratten maken nestjes in ons dak.........dan is het niks voor mij jakkes..!!
    Hier gaat alles weer z,n gangetje, het huis is klaar en ben weer volop aan de bak bij D.E.
    Groetjes, Tineke